Använder du kundreferenser i marknadsföringen?

14.2.2024

Kundreferenser är ett av de bästa och effektivaste marknadsföringsverktygen. Det enda som krävs är att du har glada och nöjda kunder som vill visa sin uppskattning.

Kundreferenser är något vi verkligen gillar att skriva. Det går till ungefär så här:

  • Först sätter vi oss grundligt in i detaljerna i det case som vår uppdragsgivare presenterar för oss. Det är viktigt att vi känner till såväl vår klient som dennes kund.
  • Förberedda med genomtänkta frågor kontaktar vi och intervjuar den nöjda kunden, som gått med på att dela med sig av sin kundupplevelse och sina erfarenheter från deras perspektiv. (Ibland skriver vi även referensen enbart utgående från uppdragsgivarens material.)
  • I själva referenstexten får kunden komma till tals och berätta hur nöjd hen är med produkten, tjänsten och varumärket. Beskrivningen av lösningen eller jobbet som utförts och hur det uppfyllt kundens behov och vad slutresultatet blivit blir en verkligt stark rekommendation.

De flesta av oss litar nämligen mer på någon som använt en produkt eller tjänst och berättar om det – än på en försäljare som försöker framhålla samma sak för att sälja.

Det är likadant i privatlivet. Vill du få tips på en bra film, hantverkare eller frisör, då frågar du kanske dina vänner om en rekommendation.

Styrkan med en bra kundreferens där kundens röst hörs är att den i slutändan skapar en känsla hos den potentiella kunden att hen vill köpa just din tjänst eller produkt.

Så tveka inte. Utnyttja kundreferenser i marknadsföringen och låt era nöjda kunder göra jobbet med att övertyga andra.

Här finns några exempel på kundreferenser vi skrivit. Vi kan hjälpa er göra dem på engelska, svenska och finska.

 

Senaste inläggen

Rainer Ahlvik

Rainer är i botten examinerad översättare (fil. mag.), utbildad vid humanistiska fakulteten på Vasa universitet. Han är specialiserad på översättning från finska och engelska till svenska. Dessutom är han auktoriserad translator från finska till svenska. Han har lång erfarenhet som informatör, skribent och webbspecialist och brinner för kommunikation i alla dess former.

Fler liknande inlägg

It’s all in the details

It’s all in the details

Allt sitter i detaljerna, brukar man säga. Det gäller också texter. Ofta är det just de små detaljerna som är den stora skillnaden mellan en text som uppfattas som tydlig och välskriven och en som upplevs som rörig eller rentav slarvig.

Pin It on Pinterest

Share This